آموزش و اخبار جدید بیتکوین و ارزهای دیجیتال

 

 

قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند فناوری بلاکچینی هستند که جایگزین قراردادهای حقوق سنتی می شود. قراردادهای هوشمند درست مثل قراردادهای عادی در زندگی روزمره هستند، تنها تفاوتی که دارند این است که بصورت دیجیتال هستند و تمام قرارداد ها در فناوری بلاکچین در یک کامپیوتر ذخیره شده است. این قراردادها تغییر ناپذیر هستند و شخص سومی نمی تواند آن ها را دستکاری کند.

قراردادهای هوشمند به شما کمک می کنند تا ضمن اجتناب از خدمات یک واسطه، پول، ملک، سهام یا هر چیز دیگری را با روشی شفاف و عاری از تعارض مبادله کنید. بهترین روش برای توصیف قراردادهای هوشمند، مقایسه این فناوری با فروش ماشین است. به طور معمول، شما به یک وکیل یا دفتر اسناد رسمی می روید، به آن ها پولی پرداخت می کنید تا ماشین خریداری شده را سند بزنید. با قراردادهای هوشمند شما به سادگی با وارد کردن یک بیت کوین در دفترچه خود می توانید، گواهینامه رانندگی یا هر چیز دیگر را دریافت می کنید.

متاسفانه خود نام قرارداد هوشمند کمی گیج کننده است. وقتی که به قرارداد معمولی فکر می‌کنیم یک تکه کاغذ در ذهن ما نقش می‌بندد که در آن جزئیات یک قرارداد قانونی نوشته شده است. یک قرارداد هوشمند نه تنها شرایط را مشخص می‌کند بلکه با استفاده از کد رمزنگاری متصل به بلاک‌چین آن‌ها را اجرا نیز می‌کند.

به زبان ساده، قرارداد هوشمند یک کد برنامه نویسی است که روی بلاک چین پیاده‌سازی می‌شود تا در صورت اتفاق افتادن دادن یک سری شرایط، دستورات خاصی را که برنامه نویس به آن‌ داده است، اجرا کند. قراردادهای هوشمند یک نوآوری بسیار انقلابی هستند که ما را از اعتماد کردن به دیگران بی نیاز می‌کنند. برای درک بهتر قرارداد هوشمند، ابتدا باید بدانیم که یک قرارداد معمولی چیست.

یک قرارداد معمولی چیست؟

یک قرارداد معمولی، توافقی بین دو یا چند شخص است که آن‌ها را به چیزی در آینده متعهد می‌‌کند. مثلاً محمد برای استفاده از خانه علی هر ماه به او مبلغی پرداخت می‌کند، که به آن «قرارداد اجاره» هم می‌گویند. یا رضا تضمین می‌کند که در ازای گرفتن مبلغی پول، خسارت‌های احتمالی ماشین سعید در تصادفات را پرداخت کند که به آن «قرارداد بیمه» هم می‌گویند.

کدهای کامپیوتری هم نوعی قرارداد هستند. به عنوان نمونه وقتی از اینترنت یک فایل خریداری می‌کنید، در پشت صحنه کدهایی وجود دارند که برای آن‌ها تعریف شده است: اگر کاربر پول را پرداخت کرد و مبلغش کافی بود، لینک دانلود فایل را به او نمایش بده، در غیر اینصورت پیغام خطا نشان بده.

ما برای اجرای قراردادهای عادی نیاز به واسطه‌هایی داریم که مجبور هستیم به آن‌ها اعتماد کنیم. این واسطه‌ها می‌توانند سرورهای متمرکز کامپیوتر باشند یا بانک‌ها و دولت‌ها.

مثال قرارداد هوشمند در صنعت املاک

فرض کنید شما می خواهید یک آپارتمان از من اجاره کنید. می توانید با پرداخت ارزهای دیجیتال این کار را از طریق فناوری بلاکچین انجام دهید. شما رسیدی دریافت می کنید که در قرارداد مجازی ما نگهداری می شود سپس کلید ورود دیجیتال را برای شما ارسال می کنم که در یک تاریخ مشخص می آید. اگر کلید به موقع نیامد، بلاکچین بازپرداخت را آزاد می کند.

اگر من کلید را قبل از تاریخ اجاره ارسال کنم ، عملکرد در صورت رسیدن تاریخ ، هزینه و کلید را به ترتیب برای شما و من آزاد می کند. این سیستم بر روی فرض (اگر – سپس) کار می کند و توسط صدها نفر مشاهده می شود، بنابراین می توان انتظار تحویل بی عیب و نقص را داشت. اگر کلید را به شما بدهم، مطمئناً به شما پرداخت می شود. اگر مقدار مشخص را بیت کوین ارسال می کنید، کلید را دریافت می کنید.

این سند به طور خودکار پس از زمان مشخص لغو می شود، و کد نمی تواند دخالت کند. شما می توانید از قراردادهای هوشمند برای انواع شرایط استفاده کنید که از مشتقات مالی گرفته تا حق بیمه، قراردادهای نقض، قانون املاک، اجرای اعتبار، خدمات مالی، فرایندهای قانونی و توافق نامه های جمع آوری پول.

در اینجا کد مربوط به یک قرارداد اولیه هوشمند است که در بلاک چین اتریوم نوشته شده است. قراردادها را می توان در هر بلاکچین رمزگذاری کرد، اما اتریوم بیشتر استفاده می شود زیرا قابلیت پردازش نامحدود را می دهد.

یک نمونه قرارداد هوشمند در اتریوم. https://www.ethereum.org/token

تفاوت قرارداد هوشمند و قرارداد معمولی چیست؟

چیزی که قرارداد هوشمند را نسبت به قرارداد عادی متفاوت کرده، استفاده از فناوری بلاک چین است که ما را از اعتماد کردن به واسطه‌ها بی‌نیاز می‌کند.

به عبارت دیگر، قرارداد هوشمند کدی است که روی بلاک چین فعال می‌شود تا بدون نیاز به واسطه‌ها، شرایط یک توافقنامه بین دو طرف را بررسی و اجرا کند.

زمانی که یک قرارداد هوشمند بر روی یک بلاک چینِ آزاد مثل اتریوم اجرا شود، دیگر قابل توقف نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی اجرای آن را بگیرد. با قراردادهای هوشمند می‌توان برنامه‌ها و پروژه‌هایی را ساخت که بدون هیچ‌گونه واسطه‌ و از کارافتادگی تا ابد به کار خود ادامه دهند. به این برنامه‌ها برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) هم می‌گویند. حتی خودِ برنامه‌نویس قرارداد هوشمند هم نمی‌تواند کد قرارداد هوشمند ثبت شده در بلاک چین را تغییر دهد.

روش کار قراردادهای هوشمند مشابه با کار دستگاه‌های فروش خودکار است که در مترو و امکان عمومی قرار دارند. وقتی شما قصد خرید یک نوشابه با استفاده از این دستگاه‌ها را دارید، پول را به دستگاه وارد می‌کنید و دستگاه به صورت خودکار پول شما را پردازش می‌کند و نوشابه را تحویل می‌دهد، بدون این‌که پای واسطه‌ای در میان باشد.

نحوه استفاده از قراردادهای هوشمند

جری کومو، برای فناوری های بلاکچین در IBM، معتقد است که قراردادهای هوشمند می توانند در سراسر زنجیره از خدمات مالی تا مراقبت های بهداشتی گرفته تا بیمه استفاده شوند. در اینجا چند مثال آورده شده است:

قرارداد هوشمند برای دولت:

خودی ها تضمین می کنند که تقلب در سیستم رای گیری ما بسیار سخت است، اما با این وجود، قراردادهای هوشمند با ارائه سیستمی بی نهایت ایمن تر، همه نگرانی ها را برطرف می کند.

برای دستیابی به آرای محافظت شده، رمزگشایی شده و به قدرت محاسباتی بیش از حد نیاز دارد. هیچ کس آنقدر قدرت محاسباتی ندارد، بنابراین فقط خدا میتواند آن را هک کند. ثانیا، قراردادهای هوشمند می توانند مشارکت فیزیکی رای دهندگان را پایین بیاورند.

بخش اعظم این بی تحرکی ناشی از یک سیستم ناپایدار است که شامل صف آرایی، نشان دادن هویت شما و تکمیل اشکال است. با قراردادهای هوشمند، داوطلبان می توانند رای گیری را به صورت آنلاین منتقل کنند.

قرارداد هوشمند برای مدیریت:

این سیستم بلاکچین نه تنها یک منبع را به عنوان منبع اعتماد فراهم می کند، بلکه موانع احتمالی در ارتباطات و گردش کار را نیز به دلیل دقت، شفافیت و سیستم خودکار حذف می کند. به طور معمول، عملیات تجاری باید منتظر مصوبات باشند و مسائل داخلی یا خارجی را تحمل کنند. یک دفترچه راهنما برای این کار ساده است. همچنین اختلافاتی را که معمولاً با پردازش مستقل اتفاق می افتد، کاهش می دهد و ممکن است منجر به طرح دعوا و تأخیر در پرداخت شود.

قرارداد هوشمند برای صنعت خودرو:

شکی نیست که ما در حال پیشرفت از مهره داران کثیف پیش از انسان تا روبات های فوق هوشمند هستیم. به آینده ای فکر کنید که همه چیز به صورت خودکار باشد. گوگل با تلفن های هوشمند، عینک های هوشمند و حتی اتومبیل های هوشمند به آنجا می رسد. اینجاست که قراردادهای هوشمند به شما کمک می کنند.

یک مثال، وسایل نقلیه بدون راننده یا خود پارکینگ است، که در آن قراردادهای هوشمند می توانند نوعی “اوراکل” را بازی کنند که می تواند تشخیص دهد چه کسی مقصر تصادف است. سنسور یا درایور و همچنین متغیرهای بی شماری دیگر. با استفاده از قراردادهای هوشمند، یک شرکت بیمه اتومبیل می تواند نرخ های متفاوتی را با توجه به مکان و شرایطی که مشتریان در حال کار با وسایل نقلیه خود هستند، شارژ کند.

قرارداد هوشمند برای مشاور املاک:

از طریق قراردادهای هوشمند می توانید پول بیشتری بدست آورید. به طور معمول، اگر می خواستید آپارتمان خود را به شخصی اجاره دهید ، برای تبلیغ نیاز به واسطه ای (مشاوره املاک) یا یک روزنامه دارید و پس از آن مجدداً نیاز دارید به کسی بسپارید تا تأیید کند که شخص اجاره پرداخت کرده حالا از طریق قراردادهای هوشمند پیگیری کنید دفترچه هزینه های شما را کاهش می دهد. تمام کاری که انجام می دهید این است که از طریق بیت کوین بپردازید و قرارداد خود را در دفتر اصلی رمزگذاری کنید. همه می بینند، کارگزاران، نمایندگان املاک و مستغلات، وام دهندگان پول سخت و هر کسی که با بازی املاک مرتبط باشد می توانند سود کسب کنند.

قرارداد هوشمند برای مراقبت های بهداشتی:

سوابق بهداشت شخصی می توانند با یک کلید خصوصی روی رمز و بسته رمزگذاری و ذخیره شوند، که فقط به افراد خاص دسترسی می یابد. همین استراتژی می تواند برای اطمینان از انجام تحقیقات از طریق قوانین HIPAA (به روشی مطمئن و محرمانه) مورد استفاده قرار گیرد. دریافت جراحی را می توان در زنجیره نگهداری کرد و به صورت اتوماتیک به عنوان اثبات زایمان برای بیمه گذاران ارسال شد. این دفترچه نیز می تواند برای مدیریت مراقبت های بهداشتی عمومی مانند نظارت بر داروها، رعایت مقررات، نتایج آزمایش و مدیریت منابع بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد.

موارد ضروری در یک قرارداد هوشمند

یک قرارداد هوشمند از موارد زیرتشکیل می شود:

موضوع قرارداد: برنامه نوشته شده باید به کالاها و یا خدمات مندرج دسترسی داشته باشد تا بتواند آنها را به صورت خودکار توقیف یا آزاد کند.

امضای دیجیتال: همه طرفین باید قرارداد را با کلید خصوصی خود امضاء کنند.

بندهای قرارداد: شرایط اجرای قرارداد باید به صورت توالی مورد نظر طرفین در آن درج شود. همه طرفین باید با این شرایط موافق باشند.

مزایا قراردادهای هوشمند عالی هستند!

استقلال: شما کسی هستید که توافق می کنید. برای تأیید نیازی به اعتماد به یک کارگزار، وکیل یا واسطه های دیگر نیست. اتفاقاً این مسئله خطر دستکاری شخص ثالث را نیز به خطر می اندازد، زیرا اجرای این کار به طور خودکار توسط شبکه انجام می شود و نه توسط یک یا چند شخص.

اعتماد: اسناد شما در دفترچه مشترک رمزگذاری می شوند. به هیچ وجه کسی نمی تواند بگوید که آن را گم کرده اند.

تهیه نسخه پشتیبان: تصور کنید که بانک شما حساب پس انداز خود را گم کرده است. در صفحه اصلی، هر یک از دوستان شما بک آپ خود را دارند. اسناد شما بارها و بارها کپی شده اند.

ایمنی: رمزنگاری، رمزگذاری وب سایت ها، اسناد شما را ایمن نگه می دارد. در حقیقت یک هکر غیرعادی هوشمند برای شکستن کد و نفوذ به آن احتیاج دارد.

سرعت: شما معمولاً برای پردازش دستی اسناد باید مقداری از وقت و مستندات را خرج کنید. قراردادهای هوشمند از کد نرم افزاری برای اتوماسیون وظایف استفاده می کنند و بدین ترتیب ساعت ها از طیف وسیعی از فرایندهای تجاری تغییر می کنند.

پس انداز: قراردادهای هوشمند باعث صرفه جویی در هزینه شما می شوند زیرا حضور واسطه را از بین می برند. به عنوان مثال ، شما باید یک اسناد رسمی را برای شاهد معامله خود بپردازید.

دقت: قراردادهای خودکار نه تنها سریعتر و ارزان تر هستند بلکه از خطاهای ناشی از پر کردن دستی انبوه فرم ها نیز جلوگیری می کنند.

قراردادهای هوشمند جایی است که راه را برای مشاغل و فناوری بلاکچین در نظر گرفته است. در حالی که چند مورد استفاده از خدمات مالی توزیع شده بسیار تخصصی برای بلاک چین ظاهر شده است – به عنوان مثال، خدمات سربرگ پرداخت برای بورس اوراق بهادار یانگون در میانمار. خدمات آن در بالای بلاکچین که واقعاً جالب هستند. در بورس یانگون، مشکل تسویه حساب توزیع شده در یک سیستم معاملاتی که فقط معاملات دو بار در روز را همزمان می کند، حل می شود. اما ظرفیت های اجرای مستقل قراردادهای هوشمند، تضمین امنیتی معامله گر از بلاک چین را به شرایطی تبدیل می کند که انتقال متن پیچیده و در حال تحول مورد نیاز است. و این امکان وجود دارد که آمازون، مایکروسافت لاجورد و (IBM Bluemix Blockchain-as-a-Service Baas) را از فضای ابری خارج کرده است.

معایب قرارداد هوشمند

عامل انسانی: کدها در قرارداد هوشمند توسط انسان نوشته می‌شود و انسان نیز ممکن است اشتباه کند! اگر قرارداد هوشمند بر روی بلاک چین قرار گیرد، دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد. یکی از معروف‌ترین اشتباهات انسانی درباره قراردادهای هوشمند برای The DAO روی داد. اشتباه برنامه‌نویسان در نوشتن این کد برای کاربران گران تمام شد و برخی هکرها توانستند از اشتباه موجود در آن سوءاستفاده کرده و حدود ۶۰ میلیون دلار را سرقت کنند.
وضعیت قانونی نامطمئن: هنوز هیچ کشوری تاکنون به وضع قوانین برای قراردادهای هوشمند نپرداخته است. در نتیجه، این امکان وجود دارد که برخی کشورها به زودی یک سری مقررات در این زمینه تهیه کنند که این موجب تغییر وضعیت حقوقی این نوع قرارداد خواهد شد.
هزینه نگارش: قراردادهای هوشمند را نمی‌توان بدون برنامه نویسی پیاده کرد. لازم است حتما از یک یا چند برنامه نویس خبره برای نوشتن این نوع قرارداد استفاده کرد و البته ساختار داخلی شرکت‌های طرف قرارداد نیز باید با فناوری بلاک چین سازگار باشد.

آینده قراردادهای هوشمند

بخشی از آینده قراردادهای هوشمند درگیر این مسائل است. به عنوان مثال، در Cornell Tech، وکلا، که اصرار دارند که قراردادهای هوشمند وارد زندگی روزمره ما شوند، خود را به تحقیق در مورد این نگرانی ها اختصاص داده اند.

در واقع، وقتی صحبت از قراردادهای هوشمند است، ما در حال ورود به صفحه نمایش علمی هستیم. مرکز منابع IT، جستجوی انطباق نشان می دهد که قراردادهای هوشمند ممکن است در برخی از صنایع مانند قانون تحت تأثیر قرار گیرد. در این حالت، وکلا از نوشتن قراردادهای سنتی به تولید الگوهای استاندارد قراردادهای هوشمند، مشابه قراردادهای سنتی استاندارد شده که در LegalZoom پیدا خواهید کرد، منتقل می شوند. سایر صنایع مانند بازرگانان تجاری، شرکتهای اعتباری و حسابداران نیز ممکن است قراردادهایی هوشمند برای انجام کارها مانند حسابرسی در زمان واقعی و ارزیابی ریسک به کار گیرند. در واقع، در وب سایت بیگ والت می بینید که قراردادهای هوشمند با ترکیبی از کاغذ و محتوای دیجیتالی ادغام می شوند که در آن قراردادها از طریق بلاکچین تأیید می شوند و توسط نسخه فیزیکی اثبات می شوند.

سیستم های بلاکچینی که در آن می توانید قراردادهای هوشمند را پردازش کنید

بیت کوین: بیت کوین برای پردازش معاملات بسیار عالی است، اما توانایی کمی در پردازش اسناد دارد.
این نام دیگری برای بلاک چین هاست که در مجاورت بیت کوین کار می کنند و فضای بیشتری برای پردازش قراردادها ارائه می دهند.

NXT: یک بستر تبلیغاتی عمومی است که شامل محدودیت هایی از قالب ها برای قراردادهای هوشمند است. شما باید از آنچه داده می شود استفاده کنید؛ شما نمی توانید کد خود را کد گذاری کنید.

اتریوم: اتریوم یک بستر عمومی بلاکچین و پیشرفته ترین برای رمزگذاری و پردازش قراردادهای هوشمند است. شما می توانید هر آنچه را که می خواهید کد کنید اما مجبور به پرداخت قدرت محاسباتی با علائم “ETH” هستید.

با توجه به پتانسیل های قراردادهای هوشمند، پایان طیف وسیعی از صنایعی که می تواند از آن تأثیر بگذارد، نیست، از مراقبت های بهداشتی گرفته تا اتومبیل گرفته تا املاک و مستغلات و قانون. لیست ادامه دارد و ادامه می یابد.

پتانسیل [قراردادهای هوشمند] برای تغییر جنبه های جامعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. این چیزی است که می تواند یک پایه فنی برای انواع تحولات اجتماعی ایجاد کند، و من آن را هیجان انگیز می دانم.

جمع بندی سیستم قرارداد هوشمند ارز دیجیتال

قرارداد هوشمند نسل جدید قراردادها

قرارداد هوشمند چیست؟

پاسخ: قرارداد هوشمند پروتکل رایانه ای است که برای تسهیل، تأیید یا اجرای مجدد مذاکره یا عملکرد یک قرارداد به صورت دیجیتالی در نظر گرفته شده است. قراردادهای هوشمند اجازه انجام معاملات معتبر و بدون اشخاص ثالث را می دهند.

قرارداد هوشمند برای چه مواردی می تواند استفاده شود؟

پاسخ: قراردادهای هوشمند به شما کمک می کنند تا ضمن اجتناب از خدمات یک واسطه ، پول ، ملک ، سهام یا هر چیز دیگری را با روشی شفاف و عاری از تعارض مبادله کنید.

چه کسی قراردادهای هوشمند اختراع کرد؟

نیک زابو، رمزنگار و دانشمند آمریکایی اولین بار در سال 1994 اصطلاح “قرارداد هوشمند” را اختراع کرد.

منبع : بیگ ولت

عضو کانال تلگرام ما شوید
جمع آوری رایگان ارزهای دیجیتال

smart-contract

قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند چیست

۹۹/۰۴/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی