آموزش و اخبار جدید بیتکوین و ارزهای دیجیتال

 

 

هاوینگ (halving) یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین چیست؟

هاوینگ (Halving) یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین ، برنامه‌ای از پیش طراحی شده برای سازماندهی استخراج بیت کوین است. این موضوع برای سرمایه‌گذاران و ماینرهای این رمزارز اهمیت فراوانی دارد چراکه علاوه‌بر استخراج، بر میزان قیمت بیت‌کوین نیز بسیار تاثیرگذار است. اما هاوینگ بیت کوین چیست و چه تأثیری بر روی این ارز دیجیتال دارد؟

شاید یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های افزایش قیمت بیت کوین سخت شدن روز‌افزون استخراج آن است. روند استخراج بیت کوین در روز‌های اول پاداش استخراج به ازای هر ۱۰ دقیقه ۵۰ بیت کوین بود. به‌طور تقریبی هر ۴ سال این مقدار نصف می‌شود؛ که این فرایند را «نصف شدن پاداش استخراج» می‌گویند. در روز‌های اولی که ساتوشی ناکاماتواولین بلاکِ بلاک چین (Genesis Block) را استخراج کرد، پاداش استخراج هر بلاک در آن زمان ۵۰ بیت کوین بود که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ به ترتیب به ۲۵ و ۱۲.۵ بیت کوین کاهش یافت. تخمین زده می‌شود نصف شدن پاداش بعدی سال ۲۰۲۰ به وقوع بپیوندد و میزان آن به ۶.۲۵ برسد.

در حین نگارش این مطلب حدود ۱۱ سال از پیدایش بیت کوین می‌گذرد و جنبه‌های جدیدی از سیستم‌ مالی در طی این مدت به دنیا معرفی شده است. باوجود غیر قابل ردیابی بودن تراکنش‌ها، بیت کوین به همگان نشان داد که می‌توان به آن اعتماد کرد و از آن در پرداخت هزینه‌ها و انجام تراکنش‎ها استفاده نمود. برای جلوگیری از کاهش قیمت بیت کوین در بلند مدت، ساتوشی ناکاموتو قوانین خاصی برای پروتکل بیت‌کوین در نظر گرفت.

اولین موضوع طراحی هاوینگ بیت کوین یا در واقع نصف شدن پاداش استخراج ماینرها بعد از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک می‌باشد که با استفاده از پروتکل گواه اثبات کار (PoW) انجام می‌شود. ناکاموتو برای اینکه بتواند عرضه و تقاضای بیت کوین را کنترل کند، فرآیندی به نام هاوینگ طراحی نمود تا هر چهار سال یک بار پاداش‌های حاصل از استخراج بیت کوین به نصف کاهش پیدا کند.

موضوع دوم این بود که تعداد بیت‌کوین‌های موجود در جهان محدود و تنها ۲۱ میلیون عدد است و در حال حاضر ۱۸ میلیون بیت کوین استخراج شده است، یعنی حدود ۸۵ درصد از تمام کوین‌های موجود به گردش افتاده اند و پس از استخراج تمام این ۲۱ میلیون سکه، دیگر امکان استخراج بیت کوین بیشتری وجود نخواهد داشت. پیش بینی می‌شود که تعداد بیت کوین‌های موجود در بازار تا سال ۲۰۴۰ به رقم ۲۱ میلیون واحد برسد. اما باتوجه به اینکه تعداد بیت کوین‌های قابل استخراج هر ۴ سال یکبار و بعد از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک به نصف کاهش پیدا می‌کند، می‌توان گفت که استخراج آخرین بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ به طول می‌انجامد.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم، در ۴ سال اول پیدایش بیت کوین برای استخراج ۲۱۰ هزار بلاک اول، پاداشی معادل ۵۰ بیت کوین به ازای استخراج هر بلاک به استخراج کنندگان داده می‌شد. در نتیجه در طی این مدت حدود ۱۰٫۵ میلیون بیت کوین استخراج شده است. با شروع ۴ سال دوم و کاهش درآمد ماینرها، برای اینکه ۲۱۰ هزار بلاک دوم استخراج  شود، پاداش ۲۵ بیت کوینی به ازای استخراج هر بلاک برای ماینرها در نظر گرفته شد و بدین ترتیب تا پایان سال هشتم ۵٫۲۵ میلیون بیت کوین دیگر نیز استخراج شد و تعداد بیت کوین‎های استخراج شده در مجموع به عدد ۱۵٫۷۵ میلیون واحد رسید.  

در دوره ۴ ساله سوم، پاداش استخراج کنندگان برای ماین هر بلاک برابر با ۱۲٫۵ بیت کوین در نظر گرفته شده است و در مجموع ۲ میلیون و ۶۲۵ هزار بیت کوین استخراج خواهد شد. در دوره ۴ ساله چهارم نیز این پاداش به ۶٫۲۵ واحد برای ماینینگ هر بلاک کاهش می‌یابد. بنابراین تا پایان ۴ سال سوم، حدود ۱۸ میلیون و ۳۷۵ هزار بیت کوین استخراج خواهد شد اما با توجه به کاهش مداوم پاداش ماینرها، فرآیند استخراج آخرین بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ ادامه خواهد یافت.

همانطور که می‌دانید منابع طلا در سراسر دنیا بسیار محدود است. این امر به خودی خود موجب افزایش ارزش طلا در بازار می‌شود. هدف ساتوشی ناکاموتو از طراحی هاوینگ بیت کوین این بود که این رمزارز بتواند مانند طلا دارای اعتبار باشد و نقش ذخیره ارزش را بخوبی ایفا کند. در واقع در فرآیند هاوینگ بیت کوین، هرچقدر تعداد بیت کوین‌های بیشتری استخراج شود، بیت کوین کمتری برای استخراج باقی می‌ماند و متعاقب آن پاداش استخراج نیز کاهش پیدا می‌کند. برهمین اساس قیمت بیت کوین در بلند مدت با کاهش روبرو نخواهد شد.

هاوینگ چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

تاریخ نشان داده است که قیمت بیت‌کوین همواره بعد از هاوینگ افزایش پیدا می‌کند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که در بازارهای مالی همه‌ چیز به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد، بازار ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنا نیست.

بررسی نمودار هاوینگ بیت کوین در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که با نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین قیمت این ارز دیجیتال به شدت بالا رفته است. کارشناسان معتقدند که ارزش بیت کوین همواره به میزان عرضه و تقاضای بازار بستگی دارد و نوسان قیمت نیز بر همین اساس شکل می‌گیرد. بر همین اساس می‌توان گفت که با انجام هاوینگ و متعاقب آن با کاهش عرضه بیت کوین، افزایش قیمتی چند برابری را شاهد خواهیم بود. در آن روی سکه، برخی دیگر معتقدند که میان این کاهش عرضه و افزایش قیمت بیت کوین ارتباطی معنادار وجود ندارد. چرا که اغلب سرمایه‌گذاران و تریدرها براین باورند که با کم شدن عرضه، قیمت افزایش پیدا خواهد کرد. باتوجه به این باور عمومی، این خود تریدرها هستند که با تأثیر از اخبار منتشر شده، اشتیاقشان برای خرید بیت کوین بالا می‌رود و در نتیجه قیمت بیت کوین‌ افزایش می‌یابد. پس فرآیند هاوینگ در این میان، تاثیر چندانی بر قیمت نمی‌گذارد.

در هر حال با هر معیاری که بخواهیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، همه چیز به نفع افزایش قیمت بیت کوین است که پس از هاوینگ اتفاق می‌افتد. می‌توان انتظار داشت که در سال ۲۰۲۰ نیز رشد قیمتی چشم‌گیری در قیمت بیت کوین بوجود بیاید. بنابر به تحلیل‎ها و مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که هاوینگ نقشی بنیادی در حفظ ثبات ارزش بیت کوین در بلندمدت ایفا می‌کند و برخلاف سیاست بانک‌های مرکزی که با انتشار پول موجب ایجاد تورم و کاهش ارزش پول می‌شوند، هاوینگ به‌دنبال حفظ ویژگی ضدتورمی بیت کوین است.

منبع : blockchainirc

عضو کانال تلگرام ما شوید
جمع آوری رایگان ارزهای دیجیتال

halving بیتکوین

halving چیست

بیتکوین

بیتکوین رایگان

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین

هاوینگ بیتکوین

هاوینگ چیست

۹۹/۰۴/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی