در این مطلب قصد داریم در مورد تکلیف بیتکوین بعد از اینکه به پایان رسید و تمام 21 میلیون بیتکوین استخراج شد بپردازیم.همه ما میدانیم که فقط 21 میلیون بیت‌کوین برای استخراج وجود دارد. وقتی تمام این بیت‌کوین‌ها استخراج شد و دیگر هیچ بیت‌کوین جدیدی برای استخراج باقی نماند، چه اتفاقی می‌افتد؟ با ادامه مطلب همراه ما باشید

محدودیت در کل بیت‌کوین‌های موجود، یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های آن با پول‌های رایج مانند تومان و دلار است، زیرا دولت می‌تواند آنها را بصورت نامحدود چاپ کند. دولت‌ها تمایل به چاپ بیشتر پول دارند و اینکار معمولا در بیشتر مواقع در درازمدت باعث کاهش ارزش پول می‌شود و افراد و خانواده‌هایی که پول نقد نگهداری می‌کنند، ثروت‌شان و قدرت خریدشان کاهش می‌یابد. در این مطلب از بورسینس قصد داریم به این موضوع بپردازیم که پس از استخراج آخرین بیت کوین در حدود سال 2140 میلادی چه اتفاقی می‌افتد؟ 

تعداد کل بیت‌کوین‌ها نمی‌تواند از 21 میلیون عبور کند، بلکه جریان واردشدن بیت‌کوین‌های جدید به بازار رفته رفته کم می‌شود. به طور تقریبی هر از 4 سال، پاداش استخراج کنندگان بیت‌کوین به ازای هر بلاک، نصف می‌شود. وقتی استخراج کنندگان بیت‌کوین، یک بلاک جدید از بیت‌کوین را استخراج می‌کنند، بیت‌کوین‌های تازه ایجادشده را بدست می‌آورند. 

مقدار پاداش به ازای استخراج هربلاک در ابتدا 50 بیت‌کوین بود، بعد به 25 بیت‌کوین رسید و در سال 2016 از 25 بیت‌کوین به 12.5 بیت‌کوین کاهش یافت و در سال 2020 هم شاهد چنین رویدادی خواهیم بود. درست است که دولت‌ها می‌توانند تقریبا به طور نامحدود پول چاپ کنند ولی ساختار بیت‌کوین طوری است که دقیقا برعکس عمل می‌کند.

 کاهش مقدار جریان بیت‌کوین و حداکثر 21 میلیون بیت‌کوین باعث می‌شود فشار تورم در این حوزه کم شود. همچنین، تعدادی بیت‌کوین گمشده نیز وجود دارد که روی هارد دیسک‌ها وجود داشته و به دور انداخته شده است، به همین خاطر تعداد کل بیت‌کوین‌ها در واقع کمتر از 21 میلیون بیت‌کوین خواهد بود.

نگاهی کوتاه به استخراج بیت‌کوین

 اگر شما قبلا با فرایند استخراج بیت‌کوین آشنایی دارید و می‌دانید بلاک چین (زنجیره بلاک) چگونه کار می‌کند، به بخش بعدی این مطلب برید، جایی که به اصل موضوع می‌پردازیم. (درباره استخراج بیت کوین در این مطلب توضیحاتی داده ایم) استخراج بیت‌کوین با پردازش هش و به عبارتی با استفاده از کامپیوترهایی برای محاسبه الگوریتم‌های پیچیده انجام می‌شود. وقتی یک الگوریتم محاسبه می‌شود، یک بلاک جدید از تراکنش‌ها ایجاد می‌شود و به بلاک چین اضافه می‌گردد. 

بلاک چین، مانند یک دفترکل عمومی است که سوابق همه تراکنش‌ها را در خود نگه می‌دارد. وقتی یک تراکنش‌ بیت‌کوین ارسال می‌شود وارد کل شبکه بیت‌کوین شده و سپس استخراج کنندگان آنرا به بلاک چین اضافه می‌کنند.

 بنابراین فرایند استخراج از آن جهت حیاتی است که با آن تشخیص داده می‌شود کدام تراکنش دارای اولویت است (زیرا همه تراکنش‌ها در یک بلاک جا نمی‌گیرند). اگر استخراج کنندگان بیت‌کوین، دست از استخراج بکشند، در واقع ممکن است کل شبکه بیت‌کوین از هم بپاشد.

 برای اینکه استخراج کنندگان، مزد زحمات و انرژی که می‌گذارند را بگیرند، به آنها بیت‌کوین پرداخت می‌شود. اما این همه قضیه نیست. استخراج کنندگان، کارمزد تراکنش‌هایی که تایید می‌کنند‌ را هم بدست می‌آورند (کارمزد به هرتراکنش پیوست شده است) چه کسانی این کارمزدها را می‌پردازند؟ هرکسی که در شبکه بیت‌کوین اقدام به ارسال بیت‌کوین می‌کند، کارمزد آنرا می‌پردازد و هرچقدر کارمزد بالاتری برای تراکنش پرداخت شود، سرعت تایید آن تراکنش نیز بیشتر خواهد بود.

بیت‌کوین بعد از استخراج 

زمانی می‌رسد (احتمالا سال 2140 میلادی) که آخرین بیت‌کوین استخراج می‌شود.

 وقتی 21 میلیون بیت‌کوین ایجاد شد، هیچ بیت‌کوین جدیدی به هیچ روشی قابل ایجاد نخواهد بود. این موضوع به این معنی نیست که کل شبکه بیت‌کوین در سال 2140 از همه می‌پاشد. زیرا علاوه بر پاداش استخراج بیت‌کوین، کارمزدهای تراکنش‌ها هم وجود دارد. البته این کارمزدها در مقایسه با پاداش 12.5 بیت‌کوین که بابت هر بلاک به استخراج کنندگان می‌رسد زیاد بالا نیست ولی به احتمال قوی وقتی پاداش استخراج هر بیت‌کوین کاهش یابد، کارمزد تراکنش‌ها افزایش پیدا کند. به این ترتیب، کارمزد تراکنش‌ها باید آنقدر باارزش باشد تا استخراج کنندگان به ادامه کار ترغیب شوند. به همین دلیل است که حتی پس از پایان استخراج بیت‌کوین، استخراج کنندگان با کارمزد تراکنش‌ها، درآمد خود را بدست می‌آورند.

لازم است قیمت بیت‌کوین افزایش یابد 

برای اینکه کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین برای استخراج کنندگان جذاب باشد و آنها تشویق شوند به استخراج ادامه دهند، قیمت بیت‌کوین نیز باید به مقدار زیادی افزایش پیدا کند. خوشبختانه ویژگی‌هایی در بیت‌کوین وجود دارد که باعث می‌شود رشد قیمت بیت‌کوین به احتمال زیاد ادامه‌دار باشد. 

هر ارز در دنیای واقعی مانند دلار و ریال، می‌تواند به میزان نامحدود چاپ شود و دولت‌ها معمولا تمایل زیادی به چاپ پول دارند. مشکل اینجاست که با اینکار، ارزش هر واحد کم می‌شود. اما از طرفی افزایش عرضه پول باعث می‌شوند مردم تمایل بیشتری به خرج کردن و سرمایه‌گذاری داشته باشند و این کار را از ترس کاهش ارزش پول انجام می‌دهند. بنابراین گاهی اوقات افزایش چاپ پول برای اقتصاد مفید است و گاهی اوقات دولت‌ها عمدا با اینکار قصد تحریک اقتصاد را دارند.

نتیجه گیری 

با افزایش قیمت بیت‌کوین، هزینه تراکنش‌ها نیز افزایش خواهد یافت. اول به خاطر اینکه بیت‌کوین ارزش بیشتری پیدا می‌کند و دوم به خاطر اینکه مردم تمایل بیشتری به این دارند که کارمزد بالاتری پرداخت کنند تا تراکنش‌هایشان به سرعت تایید شود. پس برای اینکه افراد حاضر باشند هزینه بیشتری برای کارمزد بپردازند و استخراج کنندگان به بیت‌کوین بیشتری برسند، قیمت بیت‌کوین نیز باید افزایش یابد.

منبع : بورسینس

همچنین شما میتوانید با مراجعه به سایت زیر بیتکوین رایگان بدست بیاورید

آموزش کامل نیز در کانال و وبلاگ درج شده است

آموزش کسب بیتکوین رایگان از سایت قدیمی و محبوب فری بیتکوین

اموزش کسب بیتکوین رایگان از مجموعه سایتهای کوین پات

-----------------------------------------

کانال تلگرام دریافت بیت کوین رایگان از مجموعه سایتهای کیف پول coinpot
کانال کسب بیتکوین رایگان
کانال تلگرام معرفی سایتهای کسب بیتکوین رایگان
کانال سایتهای قطره ای فاکت هاب

کانال تلگرام اخبار آموزش فری بیتکوین و دیگر سایتهای کسب بیتکوین رایگان
کانال بیتکوین رایگان