بازار فیوچرز CME  بیت کوین چیست و چه نقشی در تعیین قیمت بیت کوین و در بازار کریپتو ها دارد؟

قبل از توضیح کلی در مورد این بازار بعنوان پیش مقاله برای دوستانیکه در مورد بازار فیوچرز اطلاعی ندارن بصورت یک مثال توضیحاتی خواهم داد تا بازارهای آتی و فیوچرز و همچنین بازارهای آپشن در هر کالایی براشون جا بیفته.

- آپشن روشی قانونی و پذیرفته شده برای قمار کردن  محسوب میشه و در مورد هر کالایی که نوسانات قیمت و نقد شوندگی زیاد داره اعم از طلا، سکه، ذرت، قهوه، حتی نرخ بهره سهام و .... اعمال میشه. همینطور فیوچرز که بعنوان پوشش ریسک برای تولید کنندگان کالاهای مختلف و خریداران اونها هست یک روش کارا برای جلوگیری از ضرر بدلیل تفاوت فاحش قیمت در آینده است. مثلا در فیوچرز نفت یک مصرف کننده نفت، کالای  مورد نیاز خودش در سه ماه بعدو از الان با قیمتی که توافق این لحظه هست خریداری میکنه و این آپشن رو داره که اگر قیمت رفت بالا قبلا کالاشو خریده باشه و اگر قیمت اومد پایین با ضرر جزیی قراردادو فسخ کنه و در لحظه نیاز با قیمت پایینتر نفتشو بخره. 

-حالا چون اینجا بحث بیت کوین هست این کالا یا ارز یا ... رو با یک مثال عملی دنبال میکنیم ولی شما میتونید بجای بیت کوین هر کالای دیگه ای که نقد شوندگی بالا داره رو قرار بدید.

-فرض کنید قیمت بیت کوین که الان حدود 11 هزار دلار هست شما فکر میکنید در آینده در یک دوره زمانی مشخص مثلا آخر ژانویه به 15 هزار دلار میرسه. ولی مثلا علی دوست شما اعتقاد داره بیت کوین اون زمان قیمتش به 7000 دلار میرسه. 

-تا اینجاش فقط تحلیله و این روزها هم که از این حرفها و تحلیلها زیاده و هزینه و خرجی هم نداره. اگر تا آخر ژانویه بیت کوین رسید به 7000 دلار علی به شما میگه دیدی گفتم و اگر نرسه صداش در نمیاد 

- ( کاری که این روزها خیلی تحلیلگرها دارن انجام میدن و خیلی از تازه کارها هم در صورت درست از آب دراومدن تحلیلها و دیدن هیاهوی تحلیلگران برای درست از آب در اومدن تحلیلهای اونها جذب اونها میشن .اما این افراد بندرت در مورد تحلیلهای غلط خود اطلاع رسانی میکنند. این اتفاق خصوصا در تحلیلها و یا سیگنالهایی که افراد بابتشون به این تحلیلگرها یا سیگنال فروشها پول پرداخت میکنند میفته چون درآمد افراد تحلیلگر یا سیگنال فروش عموما از فروش تحلیل یا سیگنال ، به ایجاد هیاهو در اعلام تحلیلهای درست بستگی داره )

- حالا اگر علی به شما بگه حالا که فکر میکنی بیت کوین تا آخر ژانویه به قیمت 15000 دلار میرسه جراتشو داری پولتو پای حرفت هزینه کنی یا فقط ادعای پوچ میکنی؟ حاضری بابت حرفت پول بزاری؟ (put)

-شما یا باید زیر حرفتون بزنید یا بهای حرفتونو بدید. به علی میگید بله من حاضرم آیا تو هم حاضری پای حرفت بایستی و بخاطر حرفی که زدی و من پاش ایستادم همین الان بیت کوین بفروشی؟ (short)  علی هم میپذیره و اینجا یک قرار داد آتی بین علی و شما شکل میگیره. شرایطش هم اینه اگر تا آخر ژانویه قیمت بیت کوین هر چقدر بالای 10هزار دلار رفت  شما پول خودتونو صاحبش میشید و علی پولشو میبازه به شما. اندازه اش هم به میزان مابالتفاوت قیمت لحظه قرارداد و قیمت بسته شدن و یا به میزان توافقی هست. یعنی اگر قیمت بشه 12000 دلار شما 2000 دلار از علی  میبرید و علی بازنده میشه. حالا اگر برعکس بشه و قیمت بشه 9000 دلار شما 1000 دلار میبازید و علی صاحب پول خودش به اضافه 1000 دلار شما میشه.

 - ( توضیح : در قراردادهای  آتی و آپشن شرایط مختلفی تعریف میشه و میزان سود و ضرر بر اساس اون شرایط تعیین میشه. شرایط بیشتری هم در مورد استفاده از اهرم یا سایر شروط قرارداد وجود داره که یک تریدر آتی یا فیوچرز باید از قبل با شرایط قرارداد کاملا آشنا و با ریسکهای ان قبل از بستن قراداد توجیه بشه)

- در قرارداهای فیوچرز و آپشن قیمت پایانی بسته شدن خیلی اهمیت داره و گاهی در قراردادهای فیوچرز یا آپشن که لحظات بسته شدن قیمت بازار شدیدا نوسانی میشه چون کسایی که فروختن تمایل به کاهش قیمت دارن و کسایی که خریدن تمایل به افزایش پس با بستن شرط بر روی جهت مورد نظرشون باعث کشش قیمت در اون جهت میشن.

- قراردادهای آپشن حتی در بازار ارزها هم باعث ایجاد نوسان میشه. خصوصا قراردادهای هفتگی و ماهیانه برای همین در روزهای جمعه در ساعات پایانی بسته شدن بازار احتمالات نوسانات غیر تکنیکی قیمت هست

- بازی فیوچرز یک بازی جمع صفر هست یعنی در مثال ما فقط علی بود و شما و هر پولی برده میشه از جیب اون یکی هست و پولی از جایی وارد یا خارج نمیشه. تنها ممکنه نفر سومی ( بروکر ) این وسط بعنوان تضمین نکهدارنده پول برای برنده کمیسیونی دریافت کنه  که باز اونهم از جیب دو طرف معامله پرداخت میشه . 

منبع :رضا گلشاهیان

آموزش کسب بیتکوین رایگان از سایت قدیمی و محبوب فری بیتکوین

اموزش کسب بیتکوین رایگان از مجموعه سایتهای کوین پات

-----------------------------------------

کانال تلگرام دریافت بیت کوین رایگان از مجموعه سایتهای کیف پول coinpot
کانال کسب بیتکوین رایگان
کانال تلگرام معرفی سایتهای کسب بیتکوین رایگان
کانال سایتهای قطره ای فاکت هاب

کانال تلگرام اخبار آموزش فری بیتکوین و دیگر سایتهای کسب بیتکوین رایگان
کانال بیتکوین رایگان