هم اکنون، چین حسابی مشغول این است که بیت کوین را محدود کند. منتها ارزهای دیجیتال، گسترده تر از آن هستند که یک کشور خاص محدودشان کند. علاوه بر این، فناوری ارزهای دیجیتال در چین از محبوبیت بخصوصی برخوردار است.با ادامه مطلب همراه ما باشید بابی‌لی مدیر عامل BTCC، بزرگترین و همچنین قدیمی ترین صرافی تبادل بیت کوین در چین، خیلی زود گرفتار قوانین دست و پا گیر این کشور شد. با توجه به وضعیت بیت کوین در کشور چین، ادامه فعالیت این صرافی با مشکلاتی مواجه شد، چرا که برای آن مجوز صادر نشده بود و بدین ترتیب فعالیتهای آن غیر قانونی تلقی میشد. 

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که می توان آن را از طریق دنیای الکترونیک به سرتاسر جهان ارسال کرد و به همین دلیل، محبوبیت روز افزون آن، رفته رفته مسئولین چین را بیشتر نگران می‌کند. طبق آمار منتشر شده، اکثر معاملات بین کوین در سال ۲۰۱۶، از طریق یوان چینی صورت گرفته است. در ژانویه ۲۰۱۷، تحقیقات گسترده ای از سوی بانک مرکزی چین بر روی BTCC انجام شد. در ادامه چنین فعالیت هایی، در ماه سپتامبر دولت چین اعلام کرد که برخی از استارت‌آپ‌ها از قبیل ICO محدود خواهند شد. 

شیوه کار این استارت آپ ها به گونه ای است که بعضی از شرکت ها از طریق توکن یا سکه های دیجیتالی به جذب سرمایه میپردازند. در آن زمان افرادی مانند لی بر این عقیده بودند که صرافی هایی نظیر BTCC هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت. درهمان ماه، در راستای دشوار ساختن روند ورود مردم عادی به چنین بازار هایی و همچنین ایجاد محدودیت برای خرید بین کوین قانونی وضع شد. به دنبال تصویب این قانون، فعالیت BTCC و سایر صرافی‌های ارزهای مجازی با محدودیتهایی روبرو شده و در نهایت تعطیل شدند.

بیت کوین برای اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸، پس از بحران مالی این دوره به دنیا معرفی شد. پیش از آن، هیچ کس نام این سازنده مرموز و ناشناس را نمی‌دانست. این نوع ارز توسط هیچ دولت و یا نهاد قدرتمندی پشتیبانی نمی شود، در نتیجه افراد زیادی و بویژه کسانی که به نهادهای دولتی اعتماد نداشتند، جذب آن شدند. از آن زمان تاکنون ارزش این ارز روز به روز افزایش میابد. این روند صعودی در سال ۲۰۱۷ که ارزش آن از حدود ۱۰۰۰ دلار به ۱۰۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرد، مشهود است.

 این جهش به نگرانی بیشتر دولت‌ها دامن زد. با توجه به اینکه خلاف کاران و همچنین افرادی که در زمینه پول شویی فعالیت دارند، میتوانند از این ویژگی به نفع خود استفاده کنند، دولتهای بسیاری با این چالش‌ روبرو شدند؛ که آیا باید اجازه دهند این نوع ارز جدید با توجه به ویژگی غیر قابل شناسایی بودن آن، در گردش باشد و یا اینکه لازم است فعالیت های آن را محدود کنند؟ در این میان، کشور ژاپن اجازه فعالیت این ارز دیجیتالی را به صورت قانونی و بدون هیچ گونه محدودیتی فراهم کرده است. 

بیت کوین به عنوان یک روش پرداختی کاملا قانونی در این کشور به رسمیت شناخته شده است. از این رو، سؤال مهمی که دولتها را به فکر واداشته این است: آیا باید در این زمینه محدودیت ایجاد کنند و یا همانند بعضی از کشور ها نظیر ژاپن به آن اجازه فعالیت بدهند؟

عاملات بیت کوین در بستر بلاک چین صورت میگیرند. شبکه بلاک چین توزیع شده، و غیر قابل دستکاری است. یک شبکه کامپیوتری جهانی، پیوسته بلاک چین را بروزرسانی میکند. ویژگی مهم ارزهای دیجیتال این است که ماهیت غیر متمرکز دارند و به همین دلیل هیچ کشوری نمیتواند آن را تعطیل کند یا ببندد. در همین راستا، دولت چین قصد دارد این کار را امتحان کند. خبر منتشر شده در زمینه محدودیت های به وجود آمده در BTCC باعث شد تا قیمت بین کوین به سرعت سیر صعودی به خود بگیرد. 

کشور چین به این معروف است که کنترل چیزهایی را در دست بگیرد که از سوی سایر نهاد ها غیر قابل کنترل در نظر گفته می شوند. چین تاکنون موفق شده بعضی از سایت ها و شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر را از دسترس خارج کند. این در حالی است که کاربران اینترنتی این کشور نیز، روز به روز در حال بیشتر شدن هستند. هم اکنون کشور چین در حال گسترش و ایجاد ارز دیجیتالی مخصوص به خود است. هدف اصلی آن کاهش هزینه تراکنش های مالی آنلاین، مبارزه با پول شویی و ردیابی بهتر این نوع از فعالیتهاست. به نظر نمیرسد که هیچ یک از این اقدامات آینده بیت کوین را رقم بزنند. چند هفته بعد، با سرمایه‌گذاران چینی فعال در زمینه ارزهای دیجیتال مصاحبه شد. همه این افراد به آینده بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در چین امید داشته و بر این عقیده بودند که ایجاد محدودیت آنطور که انتظار می رود، نتیجه بخش نخواهد بود.

محدودیت‌های سرعت

 دنیای ارزدیجیتال در چین چیزی شبیه به یک سیلیکون‌ولی در شرق است. افراد فعال در محیط های جمع و جوری در این زمینه با هم همکاری کرده و برای کسب تجربه بیشتر همیشه یادداشت برمی‌دارند. این افراد همواره به دنبال این هستند که از فرصتهای موجود برای کسب و کار استفاده کنند و به شهر های دیگری همانند نیویورک و یا توکیو بروند تا فعالیت های مالی خود را دنبال کنند. گائو دونگلیانگ یکی از سرمایه‌گذاران بلاک‌چین در این باره میگوید: «چنین فعالیت هایی مرا یاد اینترنت در سال ۱۹۹۵ می‌اندازد. همه افراد فعال در این زمینه یکدیگر را میشناسند.»

آیا چین می‌تواند از فعالیت بیت‌کوین جلوگیری کند؟

در حال حاضر بین کوین توانسته است با موفقیت، آزمون کشور چین را پشت سر بگذارد. دولت چین نتوانست با اقدامات خود محدودیتی در این زمینه به وجود آورد. این ارز مجازی توانست بر اصولی که بر مبنای آن بنا شده است، استوار بماند و دولت های مختلف بعنوان مثال دولت قدرتمندی مانند چین نتوانستند تاثیری در این رابطه داشته باشند. به گفته لی؛ هر زمان کسی بخواهد باعث مرگ بیت کوین شود، این ارز قدرتمند تر ظاهر میشود!

منبع : ارز دیجیتال

آموزش کسب بیتکوین رایگان از سایت قدیمی و محبوب فری بیتکوین

اموزش کسب بیتکوین رایگان از مجموعه سایتهای کوین پات

-----------------------------------------

کانال تلگرام دریافت بیت کوین رایگان از مجموعه سایتهای کیف پول coinpot
کانال کسب بیتکوین رایگان
کانال تلگرام معرفی سایتهای کسب بیتکوین رایگان
کانال سایتهای قطره ای فاکت هاب

کانال تلگرام اخبار آموزش فری بیتکوین و دیگر سایتهای کسب بیتکوین رایگان
کانال بیتکوین رایگان